Kým Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR hovorí viac o pochybeniach predošlých vlád v súvislosti s pomocou Ukrajine a podnet už dal aj polícii, exminister Jaroslav Naď (Demokrati) si svoje kroky obhajuje. (standard.sk)
Slovensko od vypuknutia plnohodnotného vojenského konfliktu na Ukrajine vo februári roku 2022 až do zastavenia pomoci vládou darovalo susednej krajine majetok vojenskej povahy v hodnote takmer 700 miliónov eur. Zároveň z Európskeho mierového nástroja (EPF), ktorý členským štátom Únie čiastočne kompenzuje náklady na vynaloženú pomoc, Slovensko doposiaľ dostalo zdroje vo výške 82 miliónov eur.
Vyplynulo to z prierezovej kontroly Darovanie hnuteľného majetku vojenskej povahy Ukrajine, ktorá však musela byť na základe zákonných podmienok uskutočňovaná v režime utajenia. NKÚ preto zverejnil len skrátenú a verejne publikovateľnú správu.
„Slovensko ako priateľský susedný štát, a aj samotní občania, sa snažili od prvých dní vojny pomáhať Ukrajincom. V objeme pomoci patríme medzi najviac pomáhajúce európske štáty, a to nielen vojenskou pomocou, ale aj podporou ukrajinských rodín, ktoré hľadali pred vojnou nový domov na Slovensku. Pri porovnaní finančného objemu darovanej vojenskej techniky k hrubému domácemu produktu, patrí naša krajina do prvej desiatky aktívne pomáhajúcich európskych štátov,“ priblížil závery auditu predseda kontrolného úradu Ľubomír Andrassy.
Uznesenia schvaľované v nižšej hodnote
Vláda pod vedením Eduarda Hegera (vtedy OĽaNO, v súčasnosti Demokrati) prijala dovedna 12 uznesení o darovaní vojenského materiálu, úradnícka vláda Ľudovíta Ódora jedno. Podľa týchto uznesení mal byť darovaný majetok v hodnote 666 miliónov eur. Reálne však podľa NKÚ bola hodnota pomoci vyššia o viac ako 30 miliónov eur – vyplýva to z predložených a audítormi skontrolovaných dokumentov.
Kabinet totiž v prípade väčšiny uznesení schvaľoval iba finančnú výšku darovaného majetku, a nie konkrétny zoznam techniky či materiálu, ktorý má byť postúpený Ukrajine.
„Do budúcna je podstatné, aby vláda na čele s premiérom dostávala od predkladateľa komplexné informácie, pretože v inom prípade môže byť aj dobre mienená pomoc chaotická, netransparentná a môže byť konanie zodpovedných osôb na hrane zákonných povinností. Zástupcovia ozbrojených síl v niekoľkých prípadoch zaslali pomoc nad rámec vládou schváleného uznesenia. Toto je ukážka manažérskeho zlyhania a chaosu, z ktorého sa musia ľudia z ministerstva obrany, ale aj generálneho štábu poučiť,“ konštatoval predseda Andrassy na margo administratívnych a procesných chýb.
Tento nedostatok sa v konečnom dôsledku podľa neho negatívne premietol aj do celkovej sumy, ktorú Slovensko uplatňuje v rámci mierového programu európskych refundácií.