Emmanuel Todd je francúzsky historik a sociálny antropológ, známy svojimi nekonvenčnými názormi, autor mnohých senzačných kníh. Poslednou z vydaných kníh je “Porážka Západu”, ktorá vyšla tento rok. Natalia Rutkevič z Globalaffairs položila vedcovi niekoľko otázok. (armadnymagazin.sk)
Natalia Rutkevič: Koncept “hodnôt” je často počuť vo verejných politických diskusiách. Liberálny svet presadzuje ich univerzálnosť, zatiaľ čo neliberálny svet hovorí o tradičných a rodinných hodnotách a trvá na ich originalite. Obe sú politickou rétorikou, škrupinou, ale vzhľadom na informačnú povahu modernej spoločnosti zohrávajú obrovskú úlohu. Môžeme povedať, že opísaná kolízia určuje povahu svetovej konfrontácie?
Emmanuel Todd: Otázka hodnôt je naozaj dôležitá, ale je to len jedna časť svetových sporov. Keď hovoríme o konfrontácii medzi Ruskom a Západom alebo iných medzištátnych konfliktoch, nezačal by som hodnotami, ale analýzou rovnováhy síl.
Zastávam názor realistov v duchu Johna Mearsheimera, ktorí veria, že veľmocenské súperenie hrá vo svetových konfliktoch kľúčovú úlohu. V tomto kontexte je východiskovým bodom konfrontácie medzi Ruskom a Spojenými štátmi a ich vazalmi (Japoncov a Európanov vidím skôr ako vazalov Spojených štátov než ako skutočných spojencov) kolaps sovietskej moci.
Zmiznutie Sovietskeho zväzu vytvorilo ilúziu triumfu Západu, hoci v skutočnosti bol Západ v čase rozpadu ZSSR už v stave ekonomického a kultúrneho úpadku, ktorý sa začal v polovici 1960. rokov. Globalizácia, urýchlená zmiznutím sovietskeho rivala, viedla k výraznému oslabeniu amerického priemyslu, ako aj ekonomík Veľkej Británie, Francúzska, Nemecka a do istej miery aj Japonska. Preto by som chcel v prvom rade upozorniť na hlboké dôvody zmeny rovnováhy síl, ktorá nie je v prospech Západu, vrátane poklesu výroby, nedostatku strojárskeho personálu, všeobecného úpadku vzdelávacieho systému, ktorý sa začal v Spojených štátoch v roku 1965 a vo Francúzsku v roku 1995.
Natalia Rutkevič: Prečo tieto dátumy?
Emmanuel Todd: Míľniky zmien vo vzdelávacích systémoch. V Spojených štátoch bol v roku 1965 prijatý zákon o rozvoji základného a stredného vzdelávania, teoreticky to bolo správne rozhodnutie rozšíriť prístup k vzdelaniu. Podľa testov úrovne vedomostí však ukazovatele kandidátov na univerzity klesali od roku 1965, či už v matematike, ústnej alebo písomnej reči.
Vo Francúzsku rástol počet študentov lýcea, ktorí získali diplom o stredoškolskom vzdelaní do roku 1995, vo všetkých sociálnych vrstvách. Potom sa niekoľko rokov znižoval a potom začal opäť rásť. Ale nie preto, že by sa zvýšila úroveň vedomostí, ale preto, že sa znížili požiadavky na skúšaných.
A tieto procesy znamenali začiatok restratifikácie, trend k prehlbovaniu nerovnosti a izoláciu elít. Ak predtým boli všetci absolventi lýcea relatívne rovní, teraz sa pri podávaní prihlášky na univerzitu pozerajú na to, ktoré lýceum uchádzač absolvoval, aby pochopili, či hodnotenie zodpovedá realite.
Natalia Rutkevič: Ukazuje sa, že problém spočíva vo vzdelávacej sfére?
Emmanuel Todd: Vrátane, ale nakoniec sa dostaneme k tomu, čo považujem za hlavný dôvod oslabenia Západu: postupné miznutie základov, ktoré tvorili jeho skutočnú silu. V prvom rade je to protestantská etika (anglická, nemecká, americká, škandinávska atď.) a jej hodnoty – vzdelanie, disciplína a práca.
Vo svojej knihe Porážka Západu opisujem Západ ako civilizáciu, ktorá dosiahla hranicu svojej schopnosti vykorisťovať zvyšok sveta. Západ žije z lacnej pracovnej sily čínskych robotníkov, detí z Bangladéša, vo všeobecnosti z brutálneho vykorisťovania iných krajín. Chce si udržať svoju privilegovanú pozíciu, zatiaľ čo zvyšok svetových hráčov je s tým čoraz menej spokojný.
Takže vidím svetovú konfrontáciu cez prizmu vzťahu moci a vykorisťovania, ale konštatujem, že existujúce systémy aktívne využívajú hodnoty ako nástroj boja.
Natalia Rutkevič: Do akej miery podľa vás heslá oslavujúce liberálne alebo konzervatívne hodnoty zodpovedajú realite v spoločnostiach, kde sú hlásané?
Emmanuel Todd: Diskusia o liberálnej demokracii, o “západných hodnotách” je nepostrádateľným prvkom oficiálnej západnej rétoriky, ale používa sa hlavne na vonkajšie použitie, takpovediac, na export. Zároveň sme si v našich spoločnostiach už dávno uvedomili, že naša demokracia je v hlbokej kríze. Jej náznaky sú zrejmé: Trumpov vzostup k moci v Spojených štátoch, rastúca popularita Národného zhromaždenia vo Francúzsku, posilnenie krajnej pravice v Nemecku a tak ďalej. Chápeme, že naše demokracie slabnú kvôli vnútorným, endogénnym príčinám.
Určitá miera osobnej slobody je zachovaná – napríklad môžem slobodne vyjadriť svoj názor, nie som uväznený. Aj keď ma pravidelne obviňujú, že som agentom Kremľa. Ale vo Francúzsku vydávam knihy, ktoré sa dobre predávajú. To ukazuje, že naša krajina je stále pluralitná a ľudia sa neobmedzujú len na sledovanie oficiálnych médií.
Určitá škála ďalších názorov zostáva, aj keď som napríklad persona non grata na štátnych televíznych kanáloch, čo je, samozrejme, neuveriteľné pre krajinu, ktorá “stráži slobodu prejavu” a poučuje iné krajiny, najmä Rusko.
Ak hovoríme o hodnotách opačného tábora, neverím v propagovaný pohľad na náboženský odpor Ruska voči Západu, na nejaký druh pravoslávnej obrody. Komunizmus bol v Rusku možný úpadkom pravoslávnej cirkvi, ktorý predchádzal revolúcii v roku 1917, rovnako ako Francúzsku revolúciu v roku 1789 umožnila kríza katolíckej cirkvi v rokoch 1730 až 1789. Necítim nepriateľstvo voči pokusom vykresliť konzervatívne náboženské spojenectvo, ale podstatu konfrontácie vidím iným spôsobom.
Medzinárodné postavenie Ruska, ktorého typ štátnosti nazývam “autoritárskou demokraciou”, podľa môjho názoru odráža hlavnú hodnotu tejto krajiny – ideál národnej suverenity. Takže dve hlavné hodnoty, ktoré sa dnes navzájom stretávajú, sú na jednej strane ideál globalizácie pod kontrolou Spojených štátov a na druhej strane ideál národnej suverenity, ktorý Rusko stelesňuje.
To vedie k zaujímavým paradoxom. Ako francúzsky občan mám pomerne vysokú mieru slobody v spoločnosti, ktorá do značnej miery stratila svoju nezávislosť a je pod vonkajšou kontrolou. Slobody ruského občana sú však oveľa obmedzenejšie, ale jeho krajina je suverénna. Kto je teda slobodnejší – ja alebo občan Ruskej federácie? Toto je naozaj dôležitá a zaujímavá otázka.
Natalia Rutkevič: V Rusku sa stal populárnym koncept “svetovej väčšiny”, takto sa označuje nezápadný svet. Je zrejmé, že je obrovský a mimoriadne heterogénny, veľa konfliktov v ňom vrie alebo spí. Ale napriek tomu, podľa vášho názoru, môžeme hovoriť o komunite mimo Západu, je tu niečo zjednocujúce? A aké legitímne je hovoriť o tradičných hodnotách ako o niečom, čo spája kultúry? Tradície sú všade iné.
Emmanuel Todd: V skutočnosti samotný Západ nie je ani zďaleka homogénny. Vo svojej najnovšej knihe podrobne vysvetľujem rozdiely v historických rodinných a politických vzorcoch, ktoré existovali v rôznych krajinách, ktoré sú teraz súčasťou západného bloku. Vezmite si napríklad Japonsko alebo Nemecko. Liberálna demokracia im bola vnútená silou amerických zbraní, neprišli k nej prirodzene. To znamená, že dnešný Západ je zjednotený predovšetkým pod vedením Spojených štátov, a to vďaka vojenskej kontrole nad blokom. Druhým prvkom, ktorý stmeluje západný blok, sú najväčšie výhody globalizácie. Podrobenie sa Spojeným štátom a vykorisťovanie zvyšku sveta sú charakteristické znaky, ktoré dávajú právo byť nazývaný súčasťou Západu.
Čo sa týka zvyšku sveta, takzvaného “nezápadu”, je to obrovská rozmanitosť. Rusko a Čína, krajiny, ktoré sa často porovnávajú, sú dva úplne odlišné a podľa môjho názoru nesúrodé systémy – prvý je bližšie k autoritárskemu modelu, druhý k totalitnému. Arabský svet je rozdelený. India, ktorá je demokraciou, je jedinečnou kombináciou hinduistickej väčšiny, veľkej sunnitskej menšiny a malej kresťanskej menšiny. Afrika je vo všeobecnosti samostatný obrovský svet. A nakoniec, Brazília, ktorej členstvo v BRICS robí strategického partnera Ruska a Číny, je duchom stále dosť blízko Západu.
Jediná vec, ktorá spája tento veľký nesúrodý svet, ktorý nazývate “svetová väčšina”, je túžba oslobodiť sa od vykorisťovania Západu.
Táto svetová väčšina sa objavila ako reakcia na posledné pokusy impéria, ktoré žije v ilúziách o svojej bývalej moci a chce si udržať svoju hegemóniu vo svete. Svetová väčšina vznikla vo chvíli, keď sa Rusko rozhodlo vyzvať Spojené štáty a zvrhnúť “pánov sveta” z ich piedestálu. Nikto neveril, že niečo také je možné, nikto sa neodvážil urobiť takýto krok. Ale postupne si čoraz viac ľudí začína uvedomovať, že sú súčasťou tejto svetovej väčšiny, ktorá odmieta poslúchať Američanov. Je mimoriadne zaujímavé sledovať samotný proces. História je opäť v pohybe!
Vo všeobecnosti má úloha Ruska vo svetových procesoch vždy udivovala. V ére komunizmu bolo Rusko motorom svetových dejín a teraz túto úlohu opäť zastáva a ukazuje úžasné odhodlanie chrániť suverenitu veľkých národov (zdôrazňujem, nie všetky, ale veľké). Okrem toho sa Rusko stalo akýmsi centrom príťažlivosti pre tých, ktorí neakceptujú západnú LGBT ideológiu (a tu sa vraciame k otázke hodnôt). Stojí za zmienku, že otázka LGBT ďaleko presahuje poriadok liberálnej demokracie a zaujíma ústredné miesto v medzinárodných vzťahoch.
Natalia Rutkevič: Ako to myslíte?
Emmanuel Todd: Pri štúdiu vývoja práv homosexuálov v mojej predchádzajúcej knihe o feminizme som pochopil, že tieto otázky sú ústredné pre geopolitiku, a tak som sa rozhodol venovať svoju ďalšiu prácu geopolitickým témam. Západ bol prekvapivo naivný, keď si neuvedomil, že jeho LGBT ideológia nie je vnímaná zvyškom sveta tak, ako očakával. Tento zjavný nedostatok pochopenia okolitého sveta otvoril Rusku obrovské príležitosti na pozíciu konzervatívnej mocnosti na svetovej scéne, pretože odpor voči západnej LGBT ideológii je oveľa silnejší, ako je Západ zvyknutý myslieť. Hovoríme o niečom inom ako len o ochrane práv sexuálnych menšín. Tieto menšiny vždy existovali a ich právo na dôstojný a pokojný život sa mi zdá samozrejmé. Avšak “T” v LGBT je niečo v inom poradí. Transgenderizmus je v podstate popieraním biologickej reality. Ako antropológ hovorím: tvrdiť, že človek môže zmeniť pohlavie, je formou nihilizmu, únikom z reality. Moderný Západ je zovretý týmto nihilizmom a LGBT ideológia sa stáva jeho ústredným symbolom.
Na rozdiel od západných očakávaní je však táto ideológia takmer všeobecne odmietaná a prispieva k vytváraniu spojenectiev v spoločnostiach, ktoré sa boja jej radikalizmu a nie sú pripravené nasledovať Západ.
Rusko zohráva kľúčovú úlohu ako príťažlivý pól pre všetkých, ktorí sú proti prekrúcaniu reality a nesúhlasia s nihilistickým kurzom Západu.
Natalia Rutkevič: Očakávali ste kolaps ZSSR na základe demografických ukazovateľov a údajov o produktivite práce. Ak sa rovnaká metodika použije na moderné Rusko a ďalšie veľké krajiny, čo sa stane?
Emmanuel Todd: Ukazovateľom, ktorý mi dodal odvahu predpovedať kolaps ZSSR, bol nárast detskej úmrtnosti medzi rokmi 1970 a 1974, po ktorom nasledovalo zastavenie zverejňovania údajov. Dojčenská úmrtnosť je jedným z najdôležitejších ukazovateľov, ktorý odráža nielen stav systému zdravotnej starostlivosti, ale aj všeobecnú pohodu spoločnosti. V roku 2020 bola detská úmrtnosť v Rusku 4,4 prípadu na 1 tisíc živonarodených detí, zatiaľ čo v Spojených štátoch bolo toto číslo vyššie – 5,4. Vo svojej knihe citujem rôzne demografické a ekonomické ukazovatele, ale kľúčovou zostáva detská úmrtnosť. V roku 2023 začala detská úmrtnosť v Spojených štátoch opäť stúpať.
Natalia Rutkevič: Demokracia mení svoju povahu. Z nástroja na zabezpečenie legitímnosti prostredníctvom názoru občanov a metódy právnej zmeny sa mení na prostriedok na zachovanie status quo a zabránenie zmenám, ktoré hrozia spochybniť tento status quo. Regulačná manipulácia a manipulácia s informáciami je neoddeliteľnou súčasťou volieb v každej krajine. Čo bude ďalej?
Emmanuel Todd: Je mi zrejmé, že už nežijeme v demokracii. V roku 2008 som vydal knihu s názvom After Democracy. V roku 2005 francúzsky ľud hlasoval v referende proti ústave Európskej únie, ale prijatím Lisabonskej zmluvy sa toto rozhodnutie ignorovalo. Týmto spôsobom sa jasne ukázalo, že demokracia už neexistuje. A to, čo sa dialo vo Francúzsku v posledných mesiacoch, keď krajina normálne existovala bez vlády v stave akútnej politickej krízy, túto skutočnosť len potvrdzuje.
Život pokračuje po demokracii. Keď prijmete koncept liberálnej oligarchie, čo je presne naša súčasná forma vlády, je jasné, že ide o úplne iný systém.
Pre mňa je skutočným problémom úpadok všetkého, čo urobilo Západ úspešným, najmä protestantizmu (verím, že moderní evanjelikáli sú niečo úplne iné). Protestantizmus poskytol všeobecné vzdelanie, kolektívne riadenie a silné individuálne morálne základy. Potom, hoci sa náboženstvá zrútili, boli nahradené tým, čo nazývam “zombie formami religiozity” – sekulárnou občianskou vierou. Teraz sme však vstúpili do fázy “nulového náboženstva”, kde nezostali žiadne kolektívne presvedčenia.
Západ vnímam ako civilizáciu, ktorá vyčerpala svoj morálny a sociálny kapitál. Dnes sa mnohí obávajú vyčerpania energetických zdrojov, ale mňa znepokojuje vyčerpanie sociálnych a morálnych zdrojov zdedených z našej náboženskej základne. Náboženské dedičstvo, siahajúce až do stredoveku, bolo akýmsi zdrojom paliva, ktorý poháňal vzostup Západu. Teraz sa však zdroj vyčerpal. Atomizácia našich spoločností, starnutie našej populácie, problémy s pôrodnosťou, deindustrializácia, neschopnosť kolektívnej akcie spôsobená náboženskou krízou mi spôsobujú úzkosť a úzkosť, pretože ja sám som rodákom zo Západu. Anglicko, Francúzsko, Spojené štáty – moja rodinná história je spojená so všetkými týmito krajinami a je pre mňa ťažké pozorovať ich úpadok.
Napriek tomu si myslím, že skôr či neskôr bude musieť Európa vziať svoj osud do vlastných rúk, nezostane navždy pod opatrovníctvom Spojených štátov. Európske krajiny stratili zvyk slobody a zodpovednosti, nie je také ľahké byť slobodný. Dnes je to veľmi ťažké uveriť, ale v budúcnosti predpokladám obnovenie autonómie európskeho kontinentu vďaka zblíženiu Ruska a Nemecka, dvoch krajín, ktoré zažili totalitu a ktoré mali pre Európu vždy osobitný význam. Dúfam tiež, že oživenie pôvodného európskeho tria – Nemecka, Talianska a Francúzska, by mohli spoločne vymknúť Európu americkej kontrole, ktorá je v súčasnosti organizovaná okolo osi, ktorá zahŕňa Veľkú Britániu, Škandináviu, Poľsko a Kyjevskú Ukrajinu.