Ruský politický filozof Alexander Dugin mal v rámci II. kongresu Medzinárodného hnutia rusofilov prejav, ktorý zarezonoval. Preklad Duginovej reči uverejňujeme.
Multipolárny svet je predovšetkým filozofiou. Je založený na kritike západného univerzalizmu.
Západ sa rasisticky, imperialisticky stotožnil s celým ľudstvom. Británia kedysi vyhlásila všetky moria a oceány za svoj majetok. Západná civilizácia vyhlásila celé ľudstvo – predovšetkým jeho vedomie – za svoj majetok. Takto vznikol unipolárny svet.
Má len jediné hodnoty – tie západné. Iba jeden politický systém – liberálnu demokraciu. Len jeden ekonomický model – neoliberálny kapitalizmus. Len jednu kultúru – postmodernú. Len jednu predstavu o pohlaví a rodine – LGBT. Len jednu verziu vývoja – technickú dokonalosť až posthumanizmus a úplné vytlačenie ľudstva umelou inteligenciou a kyborgami.
Unipolárny svet je podľa jeho zástancov „triumfom svetových dejín“, totálnym víťazstvom západného Nového veku, liberalizmu, ktorý sa stal jedinou a nespochybniteľnou ideológiou celého ľudstva.
Multipolarita je alternatívna filozofia. Vychádza zo základnej námietky: Západ ešte nie je celým ľudstvom, ale len jeho časťou, jeho regiónom, jeho provinciou. Nie je to jediná civilizácia, ale jedna z civilizácií. A takýchto civilizácií je dnes najmenej sedem – odtiaľ pochádza najdôležitejší pojem multipolárnej teórie – heptarchia.
Niektoré civilizácie sú už spojené do obrovských kontinentálnych štátov; ide o Государства-Миры, Civilization-States, alebo – po čínsky wénmíng guójiā (文明國家). Ostatné tak ešte len urobia. Kolektívny Západ, krajiny NATO a vazali USA sú len jedným z pólov.
Ďalšími tromi sú:
– Rusko – Eurázia,
– Veľká Čína ( Zhōngguó 中國) alebo Tiānxià (天下),
– Veľká India.
Všetky sú to štáty-civilizácie, teda niečo viac ako obyčajné krajiny.
A potom sú tu ďalšie tri veľké oblasti, integrované v rôznej miere:
– Islamský svet, pevne spojený náboženstvom, ale politicky stále roztrieštený,
– Subsaharská Afrika,
– Latinskoamerická ekuména.
Všetkých sedem civilizácií má úplne odlišné náboženské profily, rôzne systémy tradičných hodnôt, rôzne vektory rozvoja, rôzne kultúrne identity.
A západná civilizácia – v rozpore so svojimi tvrdeniami – je len jednou z nich. Je arogantná, drzá, agresívna, lživá, dravá a nebezpečná. Jej nároky na univerzalizmus sú však nepodložené a jej dominancia je založená na dvojakých štandardoch.
Multipolarita sa nestavia proti Západu, ale proti jeho nárokom na jedinečnosť a univerzálnosť. Tieto nároky poznáme z prvej ruky. Prenikajú do všetkých systémov našej kultúry, vedy a vzdelávania. Západ prenikol so svojou toxickou ideológiou dovnútra našich spoločností, zviedol elity, dostal našu spoločnosť pod svoju informačnú kontrolu, snažiac sa odviesť našu mládež čo najďalej od viery a tradícií.
Éra výlučnej hegemónie Západu sa však skončila. Ukončil ju postoj Ruska a osobne nášho prezidenta Vladimíra V. Putina, keď sme odmietli obetovať svoju suverenitu a pustili sa na Ukrajine do smrteľného súboja so Západom. Na Ukrajine sme vo vojne nie s Ukrajincami, ale s unipolárnym svetom. A naše blížiace sa víťazstvo nebude len naším víťazstvom, ale víťazstvom celého ľudstva, ktoré na vlastné oči uvidí, že moc Západu nie je absolútna, že Západu a jeho politike neokolonializmu a desuverenizácie možno povedať rozhodné NIE a trvať na svojom.
Rusko je jedným z pólov multipolárneho sveta. Nejde o návrat k starému bipolárnemu modelu. Je to začiatok úplne novej svetovej architektúry.
Rýchly rast čínskeho hospodárstva a posilňovanie suverenity Číny, najmä pod vedením veľkého vodcu Si Ťin-pchinga, zmenili Čínu na ďalší úplne nezávislý pól. A keď to videl Západ, reprezentovaný globalistickou verchuškou z USA, okamžite vyhlásil Číne obchodnú vojnu.
Islamský svet vyzval Západ predovšetkým v náboženskej a kultúrnej oblasti. Západné hodnoty, ktoré otvorene vyzývajú na zničenie tradícií, rodiny, pohlavia, kultúry a náboženstva, sú nezlučiteľné so základmi islamu. Každý z takmer 2 miliárd moslimov to dnes chápe. A islamský svet dnes vedie svoju vlastnú vojnu s globalistickým Západom – v Palestíne, na Blízkom východe, kde je s úplným odobrením Západu v plnom prúde hanebná genocída palestínskeho ľudu; zabíjanie palestínskych detí, žien, starcov.
Ďalším pólom je India. Dnes – najmä za vlády Naréndru Módího – je to celá civilizácia, ktorá sa vracia k svojim védskym koreňom, k svojej starobylej tradícii, k svojim základom. Už to nie je kultúrna a hospodárska kolónia Západu, ale rastúci globálny gigant.
Afrika a Latinská Amerika dôsledne a metodicky, hoci nie bez problémov, kráčajú rovnakou cestou.
Panafrikanistické hnutie pripravuje cestu k jednotnej a komplexnej africkej integrácii, oslobodenej od neokoloniálnej kontroly. Je to nová teória a prax, ktorá zahŕňa najlepšie aspekty predchádzajúcich etáp oslobodzovacieho boja, ale je založená na inej filozofii, v ktorej najdôležitejšiu úlohu zohrávajú náboženstvo, duch a tradičné hodnoty.
Latinská Amerika tiež pokračuje vo svojom protikoloniálnom zápase. Aj tu národy hľadajú nové spôsoby konsolidácie a jednoty, pričom čiastočne prekonávajú zastarané modely, ktoré všetkých rozdeľovali na pravičiarov a ľavičiarov. V mnohých krajinách Latinskej Ameriky sa stúpenci tradičných hodnôt, náboženstva a rodiny a tí, ktorí obhajujú sociálnu spravodlivosť, spájajú pod vlajkou spoločného boja proti neokolonializmu kolektívneho Západu a jeho zvrátenej, neľudskej kultúre.
Multipolárny svet dnes nie je utópiou ani teoretickým projektom. Šesť civilizácií zo siedmich (z planetárnej heptarchie) sa spojilo do nového bloku BRICS. Sú v ňom zástupcovia každej z nich. Ide o inštitucionalizáciu multipolarity. Multipolárne ľudstvo (Dugin na tomto mieste používa výraz Большое Человечество – pozn. prekl.) sa zjednocuje, uvedomuje, začína harmonizovať svoje tradície a smerovanie, svoje systémy tradičných hodnôt a svoje záujmy.
Iba kolektívny Západ, ktorý sa snaží za každú cenu zachovať svoju hegemóniu, kategoricky odmieta zapojenie do tohto nevyhnutného multipolárneho procesu. Stavia sa proti nemu. Intriguje, vyvoláva konflikty. Vykonáva intervencie. Snaží sa sankciami i priamym nátlakom uhasiť všetky ohniská nezávislosti. A ak sa to nepodarí, púšťa sa do priamej vojenskej konfrontácie. Ako na Ukrajine, v Gaze, a možno zajtra – v Tichom oceáne.
Západ však nie je jednoliaty. Existujú dva Západy. Globalistický Západ liberálnych elít a tradičný Západ – Západ národov a spoločností. Tradičný Západ sám trpí všemocnosťou zvrátených globalistov a snaží sa – kde môže – vzbúriť. Národy Západu nie sú nepriateľmi multipolárneho sveta. Sú to predovšetkým obete. A ako ukazuje rozhovor nášho prezidenta s konzervatívnym politikom a novinárom Tuckerom Carlsonom, Rusko a antiglobalisti zo Spojených štátov amerických majú oveľa viac spoločného, ako sa zdá.
Preto skutočným víťazstvom multipolarity nebude porážka kolektívneho Západu, ale jeho záchrana, jeho návrat k vlastným – západným, tradičným (nie zvráteným) hodnotám, k jeho kultúre (nie cancel culture), k jeho klasickým grécko-rímskym a kresťanským koreňom. Verím, že národy súčasného Západu, oslobodené spod globalistického jarma, sa niekedy v budúcnosti tiež pripoja k multipolárnemu ľudstvu (autor tu opäť aplikuje termín Большое Человечество – pozn. prekl.) a stanú sa dôstojným pólom multipolárneho sveta. Skončiť s hegemóniou je nielen v záujme všetkých nezápadných civilizácií, ale aj v záujme samotného Západu.
Pozdravujem všetkých účastníkov nášho fóra. Sme tu, aby sme vytvárali budúcnosť, pochopili súčasnosť a zachránili našu slávnu minulosť zabezpečením kontinuity kultúry.
Sme takí odlišní, zvláštni, unikátni, svojskí, suverénni. Ľudstvo, to sme my!