Máj, mesiac lásky. Jún, mesiac hrdosti. V posledných rokoch sa dúha stáva trendom. A už nielen obyčajná dúha, ale každým rokom vynovená. Nielen v USA či Kanade, ale aj u nás. A nielen medzi mladými aktivistami a deťmi revolúcie, ale aj v množstve firiem. (standard.sk)
Azda najhorúcejším artiklom v kultúrno-etických debatách naprieč západnými krajinami sa v nedávno stali dve americké spoločnosti – Anheuser-Busch s pivom značky Bud Light a maloobchodný gigant Target. Prvej spomenutej prudko klesol predaj piva po bojkote, ktorý bol reakciou na zapojenie transrodového influencera Dylana Mulvaneya do jej kampane.
Obrovský maloobchod Target zase prednedávnom oznámil stiahnutie dúhového sortimentu z najviditeľnejších pozícií do úzadia predajní či zmenšenie objemu takéhoto tovaru. Dôvodom mali byť obavy z bojkotu podobného tomu, ktorý zasiahol značku Bud Light. Rozhodnutie spoločnosti aj dúhový sortiment však pritiahli veľkú pozornosť.
Naznačuje to fakt, že gigant stratil od 17. mája vyše 15 miliárd dolárov na trhovej kapitalizácii, čo je na porovnanie zhruba dvojnásobok plánovaného deficitu slovenského rozpočtu na tento rok. Cena akcií spoločnosti Target sa pohybovala na úrovni približne 161 dolárov za akciu. Ale virálne videá a fotografie dúhového oblečenia určeného aj pre deti išli ruka v ruke so strmým poklesom. Dnes je cena akcií Targetu na úrovni 127 amerických dolárov za akciu.
Zatiaľ skôr výnimka ako pravidlo
Časová postupnosť aj logika sa zdá jasná – spoločnosti šli do dúhovej kampane a prišli o veľa. Nemusí ísť však o priamu kauzalitu. Prinajmenšom sa nedá vylúčiť súhra viacerých iných okolností, ktoré vývoj vo firmách ovplyvnili.
Potvrdzoval by to aj fakt, že ďalšie firmy, ktoré ideológiu podporujú a v „mesiaci hrdosti“ prichádzajú so špeciálnymi kampaňami, takéto červené čísla neevidujú. Populárne značky ako Adidas, Levi’s, Reebok či Absolut nezaznamenali ani systematické poklesy počas uplynulých pár rokov v čase krátko pred alebo po zverejnení kampaní, reklám či nového dúhového tovaru. Ale ani väčšie jednorazové prepady v júnovom období. Podpora LGBT ideológie, inklúzie, rovnosti a všetkých progresívnych myšlienok rovnako neškodí ani veľkým firmám ako Google, Appple, Henkel či Disney.
Zdá sa, že tézu potvrdzujú aj viaceré výskumy. Časopis Forbes nedávno písal v článku s názvom Hrdosť sa oplatí: výskum ukázal, že podniky priateľské k LGBT sú ziskovejšie v dvoch štúdiách. Jedna z nich ukazovala, že firmy podporujúce rôznorodosť v rámci pracovného prostredia dosahujú lepšie výsledky.
Druhá zašla ešte ďalej. Spoločnosti, ktoré uplatňujú rôzne LGBT politiky a sú ústretové voči tejto komunite, sú podľa tejto štúdie z Fínska finančne úspešnejšie, než konkurenti.
Akademici z dvoch fínskych univerzít v rámci tejto práce hodnotili finančnú výkonnosť 657 verejne obchodovaných amerických spoločností v rokoch 2003 až 2016. Zistili, že firmy s politikami priaznivými pre LGBT, majú tendenciu dosahovať vyššiu ziskovosť aj vyššie ocenenie na burze.
Je to klasický kapitalizmus?
Odpoveď na otázku, prečo sa korporáty stávajú dúhovými, sa spočiatku zdá banálna. Americké noviny The Hill pred časom uverejnili článok, v ktorom obhajujú tézu, že ide jednoducho o kapitalizmus.