Vrátil som sa zo Zeleného neba, tiež ma to prekvapuje. V aktuálnom svetle udalostí asi posledný raz. Stretol som sa so svätými Sedmopočetníkmi a urobil som si s nimi selfie. Prestupovanie zo svetov do sveta, okrem iného, je predsa úlohou historika-medievalistu. Inak povedané, medievalista sa z metodologického hľadiska musí čo najviac priblížiť dobovému chápaniu prameňa. Až potom by mal v zrozumiteľnom jazyku podať jeho obsah ostatnej časti svojej obce. (standard.sk)
V Zelenom nebi som spolu so svätým Petrom kráčal po Genezaretskom jazere Slovanov. Okrem iného sa ma svätý Peter opýtal: „Prečo neviete nájsť mesto, ktoré neexistuje?“ V tomto výroku ide o nenápadnú implementáciu zničujúceho mozgového vírusu. Rozum totiž na takú otázku nedokáže odpovedať, lebo nemá logiku.
Inak to bolo ale v stredoveku, keď ešte hlavonožci kráčali po tejto časti a antipodi hlavou dole z druhej strany sveta oproti. A tu leží aj podstata úrazu. Predo mnou stojí zložitá úloha jedným aj druhým vysvetliť, prečo je napríklad Ochridské jazero vo svojej podstate podobné jazeru Titicaca. Aj na Ochride sa takmer pred 1120 rokmi odohral kozmogonický akt. Pred jeho samým začiatkom stála slávna otázka svätého Konštantína Filozofa: „Kto môže na vodu reč napísať a meno heretika si získať?“ Iste, bola len básnická.
Kostol svätej Sofie, Ohrid, Severné Macedónsko. Zdroj: Martin Homza
Lebo Písmená mu boli zjavené (už pred žiadosťou Rastislava?). V každom prípade, svätý Konštantín Filozof práve na základe zjavenia vytvoril také písmo, ktorým reč na vodu (pamäte) napísal. Meno heretika si však nezískal. Naopak, zomrel v hlbokej úcte nielen veľkej časti rímskych intelektuálov, ale aj v celkovej povesti svätosti. No a práve tu na Ochride jeho Písmená v opatere jeho žiakov, „učiteľov“ Klementa a (azda aj) Gorazda, Nauma, Angelára a Sávu konečne dospeli. Odtiaľ sa rozišli po svete. Z večnosti sa na ich cestu díval a dodnes ich opatruje „telom človek a dušou anjel“.
Cyril a Metod. Kostol sv. Sofie. Zdroj: Martin Homza
Akt „zjavenia písmen“ osvietením ich tvorcu sa zdá pre dnešného človeka iracionálny a z časti aj absurdný. Pre človeka stredovekého je však fakt zjavenia argumentom najvyššieho rangu.